torsdag 31 maj 2012

Nu har vi tränat. (Igen)

Idag har jag tränat Molly här på kvällen. Fick hem min tävlingslydnadsbok igår. Herregud vad jag älskar den! Så himla bra och logisk. Plus att det är en DVD med lk 1 och lk 2 på. Med visning av hur tävling går till och inlärning av momenten. Riktigt bra av att se en bild av texten i boken hur hon menar. Idag har jag tränat hakan i backen några click. Och sedan har vi tränat på ordet stå och att stå stilla! Så vi kan få ett bra ställande. Gjorde ett kort pass men ska köra ett pass senare ikväll med. Det regnar ju så förbaskat mycket ute nu. :( Ska försöka filma senare för att visa lite av vår träning. Kan ju faktiskt vara spännande. Jag har kommit på vad jag dessutom har gjort fel i träningen med att jag belönar fel.. Så det blev lite facepalm där.. Hmpf.

Hm, det var något mer jag skulle skriva!? Men som vanligt glömmer jag bort det. Kommer bergis få alzheimers om typ.. tre år? Men åh nåja. När jag kom hem från utbildningen så tog jag och Molly en promenad. Och jag tänkte pröva något nytt som jag hade läst i en blogg för att se om det funkade på min hund med. Och gissa vad? Det gjorde det visst. Prövade så att belöna så fort hon tog ögonkontakt med mig. Ögonkontakt - Click - Godis. Det tog några gånger men då hade jag sedan en hund som hade ögonkontakt med mig mer eller mindre. Och som dessutom förr eller senare hamnade vid sidan. Hur nöjd blev jag inte? Att jag inte har fattat det heller förut. Uhä, känner mig otroligt trög ibland när man bara går och funderar och funderar på hur man ska lösa allt och så har man lösningen mitt framför näsan! Tror iofs att jag inte är den enda människan som känt så, men man vet aldrig. :P I helgen är det TKT (Tre Klubbars Tävling) som jag hade tänkt att åka ut och titta på. Är mest nyfiken på lydnaden. Men ska titta på min gamla instruktör som ska tävla! Vi måste ju hålla tummar och tassar för dem. :)

Nåja, nu lutas det till att göra läxa och det känns ju sådär. Men det är bara att göra den så har man den gjord och sedan kan bara slappna av och göra vad man vill! Något jag ahr lärt mig under min förra skoltid - gör det på en gång.

Kram till er alla där ute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar